Leestijd 3 - 4 min
Scrummen (of agile werken) zorgt voor focus én plezier
Impactteam Onderwijsconcept voor nu en straks organiseert deze koersperiode regelmatig inspiratiesessies, te beginnen op de scholen die vertegenwoordigd zijn in het team. In maart was het de beurt aan de Savioschool in Hillegom, waar samenwerkingspartner Tante Lean een workshop verzorgde. Tante Lean vertaalde het in het bedrijfsleven bekende agile werken naar het onderwijs en begeleidde de Savioschool hierin.

Djoro Loupatty was zelf ooit directeur van de Savioschool. Hij vond het ‘een feestje’ om weer even binnen de schoolmuren te zijn en collega’s van scholen en ondersteunende diensten te vertellen over agile werken. Dat deed hij samen met collega Bregje.

Hoe houd je eigenaarschap?

De eerste vraag aan de workshopdeelnemers: wanneer was jij onderdeel van een droomteam? Doorpratend kwamen de kenmerken daarvan al snel op tafel: een gedeelde visie, plezier, focus, doelgerichtheid.

De tweede vraag: welke belemmeringen ervaar je dan bij het realiseren van zo’n team? Tja … heb je even? Personeelswisselingen, werkdruk, informatiedruk, onzekerheid, steeds complexere opgaven, regeldruk, verantwoordingsstress, steeds meer vraagstukken op het bord … Zie er dan maar eens voor te zorgen dat je je geen speelbal voelt en juist eigenaar te blijven van je school.

Djoro kwam uit bij agile werken, oftewel ‘scrummen’. Dat betekent in een herhalend ontwikkeltempo doelgericht aan de slag, met een scrumcoach die faciliteert en zorgt dat dit ontwikkeltempo ook wordt gehaald. Ook belangrijk: leren visueel maken: op een scrumbord staan alle doelen en afspraken.

Een middel, geen doel

“Deze manier van werken is natuurlijk geen doel op zich, maar kan een middel zijn om bijvoorbeeld de ontwikkeling van een schoolplan, een project of een onderwijsconceptverandering te structureren en behapbaar te maken”, lichtte Bregje toe.

Om even te ervaren hoe die sprints dan in z’n werk gaan, gingen de workshopdeelnemers in groepjes samen een huis tekenen en kregen daarvoor een paar aanwijzingen en ‘eisen’ mee. Bregje legde uit: “Coöperatieve werkvormen horen bij het instrumentarium als je agile gaat werken.”

Huis tekenen levert verrassende inzichten op

De verschillende rondes met steeds een nieuw opdrachtje zorgden ervoor dat collega’s elkaar snel leerden kennen. In recordtijd draaide het om samenwerken, taken verdelen, talent inzetten, een planning maken, prioriteren, creativiteit inzetten.

“Je bent verrassend snel een team”, constateerde een van de deelnemers verrast. “Wij ontdekten in ronde twee al dat je beter even kunt vertragen voor je aan de slag gaat, om eerst te bespreken wie welk taakje zou doen”, reflecteerde een tafelgenoot.

Veel lol

Na de sprintoefening vertelde directeur Judith Rutten van de Savioschool dat agile werken op de Savioschool ten goede komt aan het werkplezier en zorgt voor vermindering van de taaklast.

“Wij zijn een kleine school met een klein team”, vatte directeur Judith Rutten samen, “maar wij hebben dezelfde taken te doen als een grote school. Deze manier van werken helpt ons daarbij. We zijn als team ook sterker geworden in reflecteren en elkaar feedback geven. En we hebben veel lol.”

Agile werken in het kort

Hoe bouw je een professionele en lerende organisatie waar met focus, plezier en eigenaarschap wordt samengewerkt? De Savioschool doet dat door agile werken.

Leerkrachten komen in kleine teams samen, in een continu ontwikkelritme. Bij de start maakt het team doelen, die opgedeeld worden in concrete taken. Het team stelt prioriteiten en teamleden gaan aan de slag. Zij bepalen zelf hoe zij die taken uitvoeren.

Wekelijks komt het team een kwartier bij elkaar voor een stand-up. Hoe gaat het? Lukt het allemaal? Kun je elkaar helpen? De teams werken volgens een cyclische planning van maximaal vier weken (sprints). Tijdens sprintbijeenkomsten reflecteren teamleden op de behaalde resultaten en op de kwaliteit van samenwerken via actieve werkvormen.

Na drie maanden is er een uitgebreidere terugkoppeling en met input van collega’s en soms ook leerlingen, ouders of netwerkpartners, gaan de teams weer aan de slag. Net zo lang tot doelen zijn behaald.

  • Collega’s van de Savioschool deden opleidingen om zich het agile werken eigen te maken.
  • Reken op zo’n anderhalf jaar voor je als team zelfstandig agile aan de slag kunt – die tijd heb je wel nodig om je de werkwijze eigen te maken.

Lees meer over de aanpak van Tante Lean.

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Marieke Wijntjes
eerder verschenen Koerskrant