Leestijd 3 - 4 min
Ik wil later (niet) beroemd worden
Het allerfijnste van school vindt Jasper (11) de juffen en de meesters. ‘Op de Savioschool krijg ik veel aandacht, en we hebben maar 17 kinderen in de klas. Jasper weet heel goed wat hij het leukste vindt op school. ‘Ik vind de kook-workshop het leukste, maar niet omdat de juf bij dit gesprek zit, want als er een workshop ‘gym’ bij had gezeten, had ik daarvoor gekozen.’

Kerkuilen

Jasper is een talentvolle jongen die gek is op voetbal en basketbal. Naast het sporten gaat zijn vrije tijd voornamelijk op aan gamen. Verder vindt hij het ook leuk om te helpen met de moestuin thuis en op school. Jasper is 11 jaar en zit in de groep Kerkuilen. Hij heeft een juf en een meester op de Savioschool. Als hij even zijn hoofd wil leegmaken mag hij naar de hangmat of een balletje trappen.

Voetbal en basketbal

‘School begint elke dag om vijf voor half negen, en we zijn om twee uur weer uit. Op dinsdag en vrijdag krijgen we gymles van meester Mike’ vertelt Jasper. Als hij niet sport is hij aan het gamen. ’Die vraag hoef je eigenlijk niet te stellen. Ik speel het liefst spelletjes die ik eigenlijk niet mag spelen. Zoals GTA en Fortnite.’

‘Voetbal speel ik bij mijn vader. Ik speel de selectie onder 12, maar eigenlijk wil ik bij mijn moeder op basketbal. Ik zou geen voetballer willen worden, want ik wil niet beroemd worden’ legt Jasper uit. Hij wil ook wel geld verdienen als YouTuber maar niet als hij er bekend mee wordt.

Na de Savioschool wil Jasper iets gaan doen met vbmo en sport. Maar hij denkt daar op dit moment nog niet al te veel over na. Iets in de richting van sport lijkt hem wel wat. Misschien wel basketballer. Misschien wordt hij wel een beroemde voetballer of basketballer. De Amerikaanse competitie lijkt hem desgevraagd ook wel wat, maar alleen als zijn familie in de buurt komt wonen (en hij er niet voor altijd hoeft te gaan wonen).

Niet beroemd worden

Jasper wil dus later vooral niet beroemd worden. ‘Anders moet je steeds handtekeningen geven en met mensen op de foto’. Met vrienden maakt hij wel eens foto’s van dure auto’s in de buurt. ‘Daarom wil ik ook niet bekend worden, anders krijg je dat ze steeds foto’s van je maken in je auto.’ Ondertussen werkt hij alle vragen tijdens dit gesprek eenvoudig af. ‘Wanneer gaat het interview beginnen’ vraagt hij na een kwartier tussen de vragen door.

Maud en Jasper in onze moestuin op school

Workshoponderwijs

‘Tijdens workshoponderwijs over bijvoorbeeld koken, fotografie, handvaardigheid en natuur ontdekken leerlingen waar zij goed in zijn. De Savioschool helpt de leerlingen hun talent te laten groeien. De workshops zijn elke donderdag en sluiten aan bij de belevingswereld van kinderen en gaat ook over duurzaamheid. Ze krijgen heel veel verschillende dingen mee’ aldus Maud.

‘Behalve workshoponderwijs en kleinere klassen bieden we ook allerlei extra time-out mogelijkheden zoals een stiltehuisje. Daar kunnen kinderen 10 minuten in gaan zitten om even te zitten, spelen of voelen. Er is een zitzak en een dekentje, hierdoor komen de kinderen er echt veel rustiger weer uit het stiltehuisje. Kinderen zoals Jasper kunnen ook even 5 minuten gaan voetballen om alles eruit te spelen. Verder hebben we ook wiebelkrukken en wiebelplanken. Dat wordt ook veel gebruikt in de klas’ zo legt Maud uit.

Jasper laat zien hoe je een uitje moet snijden

Dynamische schooldag

‘Bewegen doen kinderen bij ons niet alleen tijdens gym, maar tijdens alle lessen!’ De dynamische school is niet één bepaalde dag, maar wij zijn op school heel veel bezig met bewegingstussendoortjes. De kinderen hebben die beweging tussendoor ook echt nodig. We doen ook aan buitenlesdagen en zorgen dat de kinderen niet te veel in de boeken zitten. Ik ben onderwijsassistent en als ik de leerlingen meeneem probeer ik altijd iets te bedenken waarbij ze niet hoeven te schrijven. Dat zijn spelletjes buiten de klas, zoals Bal-A-Vis en soms ook naar buiten’ aldus Maud.

Jasper wil ondertussen eigenlijk wel op de foto. Liefst in de moestuin, maar als het regent in de gymzaal. Hij laat ongemerkt perfect zien hoe een dynamische schooldag bij de Savioschool eruitziet. De dag is begonnen met een balletje trappen op het schoolplein. ‘Om mijn hoofd leeg te maken’ zo vertelt hij. Jasper rolt om half tien het interview in, gevolgd door een uitgebreide fotosessie in de gymzaal, de schoolkeuken en in de speciale hangmat op de gang.

Al wil Jasper niet beroemd worden, toch gaat de fotoshoot voor dit artikel als vanzelf. Je zou bijna denken dat hij dit vaker heeft gedaan. Wie weet gaat hij interviews geven en beroemd worden in de toekomst nog leuk vinden. Met zijn voetbal- en basketbaltalenten weet je het maar nooit.

Jasper maakt zijn hoofd leeg in de hangmat
auteur Ed Polderman
fotografie Ed Polderman, Jolanda Hannenberg