Wij hebben zorg voor ieder ander, met name voor hen die het moeilijker hebben dan wijzelf en dat doen wij door volhardend te zijn in onze betrokkenheid.

SavioMeestert!

05 oktober 2018

Meer meesters in het onderwijs, zodat kinderen minstens net zo vaak les krijgen van een meester als van een juf. In het land worden verschillende initiatieven gestart om dit voor elkaar te krijgen. De Savioschool mag zich dit schooljaar rijk rekenen. Met maar liefst drie meesters -op een totaal van vijf groepen- zijn de meesters in de meerderheid. Waarom kozen zij voor het onderwijs?

v.l.n.r. Meesters Stephan, Robin en Nick

Stephan maakte dit schooljaar de overstap van het reguliere basisonderwijs naar de Savioschool. Geen onbekend terrein voor hem; zijn derdejaars pabostage liep hij al hier. “Ik vind de kijk die kinderen op de wereld hebben fantastisch. Daardoor kan ik er ook nog op die manier tegenaan kijken. Dat relativeert heel fijn.”

Robin is als leerkracht in opleiding werkzaam op de Savioschool. Hij verwacht deze opleiding eerdaags af te ronden. Daarvoor liep hij stages in het reguliere onderwijs. “Dat ging prima, de leerlingen werkten heel zelfstandig. Het sbo vraagt een andere houding. Je moet alles stap voor stap uitleggen. Dat is voor mij een ander soort uitdaging waar ik veel van leer.”

Nick begon als derdejaars pabo-student op de Savioschool en is er gebleven. “Het sbo maakte iets in mij los. Ik had destijds ook een mentor die precies het juiste in mij naar boven wist te halen.” Dezelfde coachingsaanpak hanteert hij nu als coach van Robin.

Waarom het onderwijs?

Robin wist van jongs af aan al dat hij wilde gaan lesgeven. “Ik had iemand die daarin echt een voorbeeld voor me was. Ik weet nog precies wie het was. Twee uur lang kon hij over een onderwerp vertellen zonder dat het verveelde. De klas bleef geboeid. Dat heeft zo’n indruk gemaakt. Dat wilde ik ook kunnen.”

Voor Nick lag dat anders, alhoewel; “er waren wel signalen dat ik dit kon. In groep 8 had ik een neefje in de klas die nogal druk was. Dan zat iedereen in groepjes en ik mocht naast hem zitten - met z’n tweeën - omdat ik hem zo goed rustig kon krijgen. Ook binnen het gezin van een vriendje met PDD-NOS wist ik de boel op een of andere manier te stabiliseren. Als ik daar nu aan terugdenk, klopt het wel in het plaatje.”

Waarom het sbo?

Stephan: “Ik heb zes jaar met plezier in het regulier onderwijs gewerkt. In het sbo kan ik een andere ontwikkeling doormaken. Ik word weer voor het blok gezet, waardoor ik weer groei als leraar.” Nick sluit zich aan bij Stephan. Het sbo houdt hem scherp. “Als ik een beetje inzak, krijg ik dat gelijk terug van de kinderen. Die reageren eigenlijk de hele dag door op wat ík doe. Dat triggert mij om scherp te blijven, en te blijven leren en ontdekken.” “Iedere dag is hier anders”, merkt Robin op. “In het regulier wist ik wat er op het programma stond, en eigenlijk ook al hoe dat zou gaan verlopen: die zou misschien dat kunnen zeggen en daar ga je dan zo op in. Maar in het sbo moet je naar elk kind anders handelen. Je moet verder kunnen kijken dan het gedrag dat een kind vertoont.”

Meer meesters in het onderwijs?

Ieder kind verdient op de eerste plaats een goede leerkracht, of dit een juf of meester is maakt niet uit. “Voor de ontwikkeling van kinderen is het belangrijk dat zij een divers onderwijsaanbod krijgen. Dat dat het ene jaar door een meester en het andere jaar door een juf wordt verzorgd, is voor de kinderen heel verrijkend. Het is mooi dat we dit op de Savioschool kunnen bieden”, aldus locatiedirecteur Niels Vierling.